Satura rādītājs
Apsildes sistēmas aktuators (blend door actuator): darbības princips, bojājumu pazīmes un nomaiņa
Kas tas ir un kā darbojas?
Sildītāja vārstu motorītis, ko bieži dēvē arī par apsildes sistēmas aktuatoru vai angliski blend door actuator, ir neliels elektrisks mezgls, kas atrodas salona ventilācijas sistēmā. Tā uzdevums ir pārvietot gaisa sadales un temperatūras vārstus. Kad jūs uz paneļa maināt temperatūru vai gaisa plūsmas virzienu, vadības bloks dod signālu motorītim. Tas, izmantojot iekšējos zobratus, pagriež vārstu vajadzīgajā pozīcijā – sajauc karsto un auksto gaisu vai pārdala plūsmu uz stiklu, kājām vai priekšējo paneli. Bez šīs detaļas apsildes un kondicionēšanas sistēma nespēj nodrošināt komfortu.
Bojājumu pazīmes
-
No gaisa atverēm nāk tikai karsts vai tikai auksts gaiss, pat ja temperatūra tiek regulēta.
-
Gaisa plūsma neiet tur, kur iestatīta (piemēram, uz stiklu vai kājām).
-
Paneļa dziļumā dzirdami klikšķi vai čirkstoņa – tas parasti nozīmē, ka nodiluši plastmasas zobrati.
-
Sistēma reaģē ar lielu kavēšanos vai vispār nepakļaujas.
-
Dažos auto, pie diagnostikas ar OBD skeneri, parādās kļūdu kodi, kas norāda uz aktuatora elektrisku defektu.
Kā pārbaudīt?
-
Mainiet temperatūru vai gaisa plūsmas režīmu un klausieties, vai motorītis ieslēdzas.
-
Ja dzirdat klikšķus, bet gaiss nemainās – problēma, visticamāk, ir zobratos.
-
Ja reakcijas nav vispār – pārbaudiet elektrisko pieslēgumu, drošinātājus un vadus.
-
Motorīti var atvienot un pārbaudīt, vai vārsts kustas brīvi ar roku – ja jā, tad bojāts ir tieši aktuators.
Nomaiņa
-
Motorītis parasti atrodas zem paneļa, dažreiz pie cimdu nodalījuma, citreiz dziļāk – piekļuve var būt apgrūtināta.
-
Nomaiņas process: atvieno elektrisko spraudni, atskrūvē stiprinājuma skrūves un noņem bojāto detaļu. Jaunais motorītis jāuzstāda precīzi tajā pašā pozīcijā.
-
Dažos gadījumos nepieciešama kalibrācija pēc maiņas (sistēma automātiski nolasa gala pozīcijas).
-
Atkarībā no auto markas var izvēlēties jaunas auto daļas vai lietotas auto rezerves daļas no auto šrota.
Praktisks padoms
Daudzi autovadītāji, dzirdot klikšķus, domā, ka problēma ir ventilatorā vai klimata blokā. Patiesībā biežāk vainīgs ir tieši sildītāja vārstu motorītis. Lai izvēlētos pareizo detaļu, iesakām izmantot auto detaļu katalogu un pārbaudīt pēc VIN koda – tā jūs izvairīsieties no neatbilstoša aktuatora iegādes.
Te ir universāla soli-pa-solim instrukcija apsildes sistēmas aktuators (blend door actuator) nomaiņai, kas der lielākajai daļai auto modeļu:
Soli-pa-solim nomaiņas process
1. Sagatavošanās
-
Atvienojiet akumulatora mīnusa klemmu – tas pasargās no īssavienojuma.
-
Sagatavojiet nepieciešamos instrumentus: parasti pietiek ar maziem krustiņskrūvgriežiem, torx atslēgām un lukturi.
2. Pieejas nodrošināšana
-
Lielākoties motorītis atrodas zem paneļa vadītāja vai pasažiera pusē, pie klimata sistēmas korpusa.
-
Demontējiet cimdu nodalījumu vai plastmasas apdares paneļus, kas aizsedz pieeju.
-
Ja nepieciešams, noņemiet apakšējo paneļa pārsegu pie pedāļiem.
3. Vecā aktuatora noņemšana
-
Atrodiet motorīti – tas parasti ir mazs plastmasas korpuss ar spraudni un 2-3 skrūvēm.
-
Atvienojiet elektrisko savienojumu (spraudni).
-
Atskrūvējiet stiprinājuma skrūves un uzmanīgi izņemiet motorīti.
-
Pārbaudiet vārsta mehānisko brīvkustību – tam vajadzētu griezties viegli ar roku.
4. Jaunās detaļas uzstādīšana
-
Salīdziniet veco un jauno motorīti (piemēram, auto detaļu katalogs vai rezerves daļas tiešsaistē palīdz pārbaudīt OEM numuru).
-
Novietojiet aktuatoru precīzi tajā pašā pozīcijā, kur bija iepriekšējais.
-
Pieskrūvējiet to ar oriģinālajām skrūvēm.
-
Pievienojiet elektrisko spraudni.
5. Pārbaude
-
Pirms visu plastmasas apdares montāžas atpakaļ, pievienojiet akumulatoru un ieslēdziet aizdedzi.
-
Izmēģiniet dažādus temperatūras un gaisa plūsmas režīmus – motorītim jāstrādā klusi, bez klikšķiem, un gaisa sadalei jāmainās.
-
Ja nepieciešams, dažiem auto modeļiem jāveic aktuatora kalibrācija (to var izdarīt ar diagnostikas skeneri vai pēc noteiktas aizdedzes ieslēgšanas secības).
6. Apdares uzstādīšana atpakaļ
-
Kad esat pārliecinājies, ka viss darbojas pareizi, uzstādiet cimdu nodalījumu un paneļa pārsegus atpakaļ vietā.
Padoms no prakses: ja jums ir vecāks auto, reizēm ir vērts izvēlēties lietotas auto rezerves daļas no auto šrota, jo aktuators ir vienkārša detaļa, un lietots variants bieži kalpo ilgi. Ja auto ir jaunāks vai ar automātisko klimata kontroli, drošāk iegādāties jaunu detaļu ar garantiju.