close
0 Grozs

Grozā nav preču.

Droša braukšana ziemā: ziemas riepu marķējums, termiņi un pārbaudes Latvijā

Satura rādītājs

Ziema tuvojas, un katrs autovadītājs zina – pareizas riepas var glābt dzīvības. Šajā rakstā pastāstīšu, kādas ir Latvijas prasības ziemas riepu marķējumam, kad tās obligāti jālieto un kādas pārbaudes veic ceļu policija un CSDD, lai nodrošinātu drošību visiem satiksmes dalībniekiem.

Kāpēc pareiza riepu izvēle ir svarīga

Pareizas ziemas riepas nodrošina daudz labāku saķeri uz sniegotiem un apledojušiem ceļiem, jo to gumijas maisījums un protektors ir veidots aukstam laikam. Praktiskā pieredze rāda, ka ziemas riepu protektora dziļums virs 4 mm būtiski samazina bremzēšanas ceļu pat uz slapjas virsmas. Braucot ar auto, kuram ziemas riepas nav pielāgotas apstākļiem, jūs riskējat zaudēt kontroli un nonākt bīstamā situācijā.

Ziemas riepu marķējums – ko tas nozīmē?

3PMSF simbols: kalns un sniegpārsliņa

Speciālais kalna un sniegpārsliņas simbols (3PMSF) apliecina, ka riepa ir testēta un atbilstoša braukšanai ziemas apstākļos. No 1. decembra līdz 1. martam drīkst izmantot tikai šādas riepas.

M+S marķējums

M+S (M & S, M.S.) apzīmējums iepriekš tika uzskatīts par pietiekamu, taču nu šādas riepas ziemas sezonā tiek atļautas tikai ārpus obligātā perioda – no 2. marta līdz 30. novembrim. Tas nozīmē, ka, ja jūsu riepas ir marķētas tikai ar M+S, ziemā tās var lietot, taču riski un iespējamie sodi palielinās.

Obligātais lietošanas periods

No 1. decembra līdz 1. martam visiem vieglajiem automobiļiem un autobusiem (līdz 3,5 t pilnai masai) ir jābūt aprīkotiem ar 3PMSF marķētām ziemas riepām. Šis periods ir noteikts, ņemot vērā, ka Latvijas ziemas mēnešos bieži veidojas sniega un ledus kārta uz ceļiem.

Radžoto riepu periods

Radžotas riepas (ar metāla tapām) drīkst izmantot no 1. oktobra līdz 1. maijam, nodrošinot vēl lielāku saķeri uz apledojuša seguma.

Protektora dziļums un riepu stāvoklis

Minimālais protektora dziļums ziemas riepām Latvijā ir 4 mm, taču CSDD iesaka neizmantot riepas, kas vecākas par 5-6 gadiem, jo materiāls zaudē elastību un bremzēšana kļūst ilgāka. Pirms sezonas sākuma pārbaudiet:

  • vai protektorā nav redzami iegriezumi un plaisas

  • vai nav atsedzies kordjers

  • vai nav atdalījies protektora slānis

Ceļu kontroles un pārbaudes

CSDD un Valsts policija ziemas sezonā veic ikdienas kontroles, pārbaudot riepu atbilstību marķējumam, protektora dziļumu un vispārējo stāvokli. Ja policists atklāj neatbilstību, var tikt piemērota brīdinājuma vai soda nauda.

Atbildība un sodi

Par noteikumu neievērošanu transportlīdzekļa vadītājam draud brīdinājums vai naudas sods no 15 EUR līdz 55 EUR, bet atbildīgajai personai – no 55 EUR līdz 140 EUR. Turklāt, ja riepu protektors ir zem minimālā, sods var sasniegt 30 EUR par pārkāpumu.

Ieteikumi un secinājumi

Lai izvairītos no sodiem un palielinātu drošību, iesaku:

  1. laikus mainīt uz ziemas riepām novembra otrajā pusē

  2. pārbaudīt riepu vecumu un protektora dziļumu, izmantojot mērlentu vai veicot tehnisko apskati

  3. izvēlēties pārliecinošu marku ar 3PMSF apzīmējumu

  4. ņemt vērā laikapstākļu prognozes un iekrāties līdzi nedaudz laika automašīnas sagatavošanai

Vai jums ir bijusi pieredze ar soda saņemšanu par nepiemērotām riepām? Dalieties komentāros un neaizmirstiet sekot jauninājumiem, lai droši nobrauktu visu ziemu!