Vai jums ir gadījies braukt vakarā un pamanīt, ka lukturi vairs nespīd tik spilgti kā agrāk? Daudzi šo problēmu saista tikai ar pašu spuldžu nolietojumu vai netīru stiklu, bet patiesībā bieži vien vainīgs ir ģenerators vai tā saistītās auto detaļas. Un šeit ir svarīgi saprast, kā tas viss darbojas.
Ģeneratora nozīme ikdienas braukšanā
Ģenerators nodrošina elektrības padevi automašīnai, kamēr motors darbojas. Tas lādē akumulatoru un vienlaikus baro visas sistēmas – lukturi, klimata kontroli, bremžu sistēmas daļas ar elektroniku, multimediju, pat stiklu motorus. Ja ģenerators sāk darboties vājāk, pirmās pazīmes ir tieši blāvāki lukturi.
Kā atšķirt ģeneratora problēmu no citām?
-
Ja gaisma kļūst tumšāka tieši tukšgaitā, bet kļūst spožāka, kad uzspiežat gāzi, tas norāda uz nepietiekamu spriegumu.
-
Mirgojoši vai pulsējoši lukturi bieži ir pazīme, ka ģenerators vai sprieguma regulators nespēj noturēt stabilu jaudu.
-
Ja lukturi kļūst blāvāki kopā ar citām elektriskajām ierīcēm (piemēram, ventilatora vai logu motora lēnāku darbību), visticamāk, problēma ir tieši ģeneratorā vai tā rezerves daļās.
Kā pārbaudīt ģeneratoru mājas apstākļos?
Visvienkāršāk – izmērīt spriegumu ar multimetru:
-
Izslēgtam motoram akumulatorā jābūt ap 12,4-12,7 V.
-
Iedarbinātam motoram spriegumam jābūt ap 13,8-14,5 V.
Ja tas ir zemāks, ģenerators vai regulators nedarbojas pareizi.
Ko darīt, ja ģenerators vainīgs?
Nevajadzētu gaidīt, līdz auto apstāsies uz ceļa. Ģeneratoru iespējams gan salabot, gan nomainīt. Dažkārt pietiek ar suku vai sprieguma regulatora maiņu, citreiz vajadzīga pilna nomaiņa. Šādā situācijā noderēs auto rezerves daļu veikals vai pat lietotas auto rezerves daļas, ja nepieciešams ātrs un lētāks risinājums. Mūsdienās to var atrast gan tiešsaistē, gan kādā auto šrotā, un bieži vien lietotas daļas kalpo pietiekami labi.
Secinājums
Blāvāki lukturi nav tikai sīka neērtība – tas var būt pirmais brīdinājums par nopietnāku problēmu jūsu auto elektriskajā sistēmā. Ja pamanāt šos simptomus, labāk pārbaudīt ģeneratoru un vajadzības gadījumā apmeklēt rezerves daļu veikalu vai autoservisu. Tas ne tikai uzlabos redzamību naktī, bet arī pasargās jūsu auto no pēkšņām apstāšanām uz ceļa.
Te ir soli pa solim pamācība, kā pārbaudīt ģeneratoru ar multimetru:
1. Sagatavojiet visu nepieciešamo
-
Multimetrs (digitālais vai analogais).
-
Droši pieejams akumulators (bez lieliem oksidācijas slāņiem uz spailēm).
-
Ieslēgta stāvbremze un izslēgtas visas ierīces (radio, kondicionieris, gaismas).
2. Pārbaudiet akumulatoru, kad motors ir izslēgts
-
Iestatiet multimetru uz līdzstrāvas spriegumu (DC, ap 20V diapazons).
-
Sarkano vadu pieslēdziet pie akumulatora “+”, melno – pie “-”.
-
Veselam akumulatoram jāuzrāda 12,4-12,7 V. Ja ir zemāk, iespējams, pats akumulators jau vājš.
3. Pārbaudiet spriegumu, kad motors darbojas
-
Iedarbiniet motoru.
-
Atkārtojiet mērījumu uz akumulatora.
-
Normālam ģeneratoram jāuzrāda ap 13,8-14,5 V.
4. Pārbaudiet ar ieslēgtām ierīcēm
-
Ieslēdziet tuvās gaismas, ventilatoru, aizmugurējo logu apsildi.
-
Spriegumam joprojām jābūt vismaz 13,5 V. Ja tas krīt līdz 12-12,5 V, ģenerators vai tā detaļas (piemēram, sprieguma regulators vai ogles) nespēj nodrošināt jaudu.
5. Novērojiet svārstības
-
Ja multimetrs rāda nepastāvīgu, svārstīgu spriegumu (piemēram, no 13 V līdz 15 V), iespējama regulatora vai rotora problēma.
-
Mirgojoši lukturi bieži apstiprina šo pašu vainu.
6. Secinājums
Ja kādā no soļiem rezultāti neatbilst normai, jūsu ģenerators, visticamāk, ir jāpārbauda servisā. Bieži vien pietiek ar regulatora vai ogļu nomaiņu, bet smagākos gadījumos jāmaina viss mezgls. Šādai situācijai vienmēr noder auto detaļu katalogs vai auto rezerves daļu veikals, kur var izvēlēties gan jaunas, gan lietotas daļas.